۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۳
کد خبر: ۵۹۹۱۸۳
رییس سازمان اوقاف:

موقوفات حوزوی ساماندهی می شوند | لزوم سرمایه گذاری بر وقف دانش

موقوفات حوزوی ساماندهی می شوند | لزوم سرمایه گذاری بر وقف دانش
رییس سازمان اوقاف گفت: در نظر داریم موقوفات مربوط به حوزه های علمیه را ساماندهی کنیم تا حوزه های علمیه بر اساس نیات واقفان از عواید آن بهره مند شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه امروز در دیدار مراجع تقلید با اشاره به حفظ موقوفات و هزینه درآمد بر اساس نیات واقفان گفت: ما نسبت به حفظ و عمران و آبادانی و کارهای حقوقی باید جدی حرکت کنیم و مردم باید نفع وقفیات را احساس کنند.

وی افزود: اگر موقوفه نیت مخصوص دارد باید در همان زمینه هزینه شود، در اربعین قریب به 70 موکب در داخل و خارج داشتیم که از نیات واقفان بود، امسال در سامرا، کاظمین، نجف و کربلا به صورت ویژه ای خدمات رسانی شد.

رییس سازمان اوقاف با بیان این که حق موقوفات باید ادا شود، اظهار داشت: موقوفات منفعتی که برای رسیدگی به ایتام وقف شده اند باید درآمد خوبی پیدا کنند و درآمد آن به ایتام برسد.

وی درباره موقوفات حوزه های علمیه ادامه داد: در نظر داریم موقوفات مربوط به حوزه های علمیه را ساماندهی کنیم تا حوزه های علمیه بر اساس نیات واقفان از عواید آن بهره مند شوند.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی ابراز داشت: دستور دادیم که رقبات در کلان شهرها به جای مال و متجر سازی به سوی خدمات عمومی و درمانی برود که منفعت آن مستقیم به مردم برسد و درآمد آن معطوف به موقوفات شود.

وی عنوان کرد: در زمینه به کار گیری زمین های کشاورزی دو سوم زمین ها بیابان مبنا است و آب ندارد، در حال فکر و برنامه ریزی هستیم که آیا می توان از این زمین ها برای اشتغال زایی استفاده کرد یا خیر، به صورت آزمایشی هزار رقبه بیابان مبنا را در اختیار اندیشمندان و دانشگاه ها قرار دادیم تا بعد از آزمایش تصمیم نهایی گرفته شود.

رییس سازمان اوقاف خاطرنشان کرد: زمین هایی که آب دارد زنجیره ارزشی در آن راه اندازی می شود تا به قوت مردم و خوراک دام و پرورش آن کمک کند.

وی با اشاره به مسأله وقف دانش اضافه کرد: برون رفت از تک محصولی نفت باید بر اساس اقتصاد دانش بنیان باشد، امروزه  تعریف کار را استخدام در دولت می دانند اما اگر برنامه از منبع محور بیرون رفته و فکر محور و دانش محور شود شاهد رفع بسیاری از مشکلات خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین خاموشی اتکا بر اقتصاد دانش بنیان را دغدغه رهبر انقلاب دانست و گفت: اقتصاد مقاومتی به معنای حذف تکیه کامل بر نفت است واگر می خواهیم از نفت استفاده کنیم باید با تکیه بر اقتصاد دانش بنیان باشد.

وی افرود: تعاملاتی با دانشگاه ها آغاز کردیم که اگر وقفی عام و وقف دانش باشد در این زمینه معطوف کنیم تا در تجاری سازی اختراعات و اکتشافات سرمایه گذاری کنیم و برای کشور ارز آوری داشته باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات